Προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός για το mega project φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία

Mε σταθερό βήμα προχωράει ο ΔΕΣΦΑ για την υλοποίηση του μεγάλου αγωγού φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία που θα μονοπωλήσει (μαζί με αυτόν της Πάτρας) τον ενδιαφέρον στο νέο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης του Διαχειριστή.

Τα δύο έργα θα ξεπεράσουν τα 220 εκατομμύρια ευρώ σε προϋπολογισμό και συνδέονται άμεσα με το masterplan απολιγνιτοποίησης.

Όσον αφορά τον αγωγό της Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος και αποτελεί την κύρια προτεραιότητα του ΔΕΣΦΑ, όπως έχετε διαβάσει στο ypodomes.com, ο Διαχειριστής έκανε το πρώτο διαγωνιστικό βήμα με την προκήρυξη της δημοπράτησης για την προμήθεια των σωλήνων που θα χρειαστούν για την εκκίνηση της κατασκευής του έργου.

Ο νέος διαγωνισμός

Ειδικότερα ο διαγωνισμός έχει τίτλο “Προμήθεια σωλήνων από χάλυβα για τον αγωγό υψηλής πίεσης στη Δυτική Μακεδονία” και κοστολογείται στα 51,39 εκατομμύρια ευρώ σε ποσό με ΦΠΑ (41,4 εκατομμύρια χωρίς ΦΠΑ).

Η προθεσμία για την υποβολή των προτάσεων των ενδιαφερομένων είναι η 13 Σεπτεμβρίου του 2021, ενώ την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθεί και η αποσφράγιση των φακέλων για την ανάδειξη του μειοδότη.

Η διάρκεια του έργου ορίζεται στους 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ η αναθέτουσα αρχή, δηλαδή ο ΔΕΣΦΑ έχει το δικαίωμα μονομερούς παράτασης της σύμβασης. Σε αυτή την περίπτωση το κόστος θα αυξηθεί κατά 4,6 εκατομμύρια ευρώ με τον τελικό προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται στα 57,4 εκατομμύρια ευρώ σε ποσό με ΦΠΑ (46 εκατομμύρια ευρώ ποσό χωρίς ΦΠΑ).

Ο Αγωγός στη Δυτική Μακεδονία

Το έργο αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού μήκους 155 χιλιομέτρων στη Δυτική Μακεδονία με το κόστος της επένδυσης να αγγίζει τα 110 εκατομμύρια ευρώ.

Το έργο συνδέεται άμεσα με το masterplan απολιγνιτοποίησης, ενώ στελέχη του ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με την περιφερειακή αρχή.

Επίσης, τον τελευταίο μήνα ο Διαχειριστής έχει πραγματοποιήσει ένα πλήθος επισκέψεων στην περιοχή και βρίσκεται σε επαφές με τις τοπικές κοινότητες προκειμένου να τρέξει το έργο.

Ο Διαχειριστής έχει καταθέσει ήδη από τον Μάρτιο του 2021 την πρότασή του για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) στο ΥΠΕΝ, ενώ αναμένεται έως τα τέλη του έτους η τελική επενδυτική απόφαση.

Στόχος του ΔΕΣΦΑ είναι ο διαγωνισμός για το κατασκευαστικό κομμάτι του αγωγού να τρέξει προς τα τέλη του 2021 ή τις αρχές του 2022, ώστε να αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου στο Α΄ Εξάμηνο του 2022. Αυτό το πρόγραμμα συνάδει με το στόχο που έχει τεθεί για την ολοκλήρωση του έργου εντός του 2023.

Η χρηματοδότηση

Προς το παρόν η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή, καθώς και οι δύο μεγάλοι αγωγοί φυσικού αερίου δεν εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του ypodomes.com, γίνεται προσπάθεια ώστε και τα δύο έργα να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ο Διαχειριστής παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς έχει ξεκινήσει ο διάλογος για την ένταξη των έργων φυσικού αερίου στο Ταμείο Ανάκαμψης. Βέβαια, υπάρχουν δύο στρατόπεδα με το πρώτο να αποτελείται από τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ολλανδία και το Βέλγιο, δεν επιθυμεί να ενταχθούν οι αγωγοί στα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Ανάκαμψης.

Από την άλλη χώρες με ταχεία προγράμματα απολιγνιτοποίησης, όπως η Ελλάδα, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία, προωθούν την ένταξη των έργων φυσικού αερίου στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρατηρώντας τα δύο στρατόπεδα έχει μεταθέσει το ζήτημα στο επίπεδο του Ευρωκοινοβουλίου με τη σχετική απόφαση να αναμένεται εντός τελευταίου τετραμήνου του 2021. Ταυτόχρονα, φαίνεται πως υπάρχει φως στο τούνελ, καθώς προάγεται μία λύση η οποία αφορά στην ένταξη αγωγών που θα πληρούν κάποιες προϋποθέσεις.

Αυτές έχουν να κάνουν κυρίως με τη μεταφορά βιομεθανίου και υδρογόνου μέσω των υπό ανάπτυξη αγωγών καθώς και την ολοκλήρωση των έργων έως το 2029, Φυσικά, η λύση αυτή φωτογραφίζει τα έργα του ΔΕΣΦΑ στη Δυτική Μακεδονία και την Πάτρα, καθώς και το υπό μελέτη έργο στην Ήπειρο (Ιωάννινα), διότι όλοι οι νέοι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ θα έχουν δυνατότητα να μεταφέρουν βιομεθάνιο και υδρογόνο (Biomethane and Hydrogen Ready), ενώ ο στόχος για την ολοκλήρωσή τους είναι εντός της υφιστάμενης δεκαετίας.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στόχος του ΔΕΣΦΑ είναι τα έργα που θα υλοποιήσει να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς τα χρονικά περιθώρια για τη λήψη των κονδυλίων και για την ολοκλήρωση των έργων είναι πιο στενά. Αυτό σημαίνει πως τα έργα θα ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος καθώς θα δοθεί η απαραίτητη “ώθηση”.

Πηγή : https://ypodomes.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *